POKÓJ WAM – ZMARTWYCHWSTAŁ PAN ! ALLELUJA!
Maryja w tajemnicy Chrystusa i Kościoła
Moi Drodzy!
Problem pośrednictwa w oparciu o dokumenty Kościoła i nauczanie papieskie.
We stępie do Konstytucji duszpasterskiej o Kościele Gaudium et spes Soboru Watykańskiego II, czytamy: „Ród ludzki nigdy jeszcze nie obfitował w tak wielkie bogactwa, możliwości i potęgę gospodarczą, a jednak wciąż ogromna część mieszkańców świata cierpi głód, nędzę i niezliczona jest liczba analfabetów. Nigdy ludzie nie mieli tak wyczulonego jak dziś poczucia wolności – a tymczasem powstają nowe rodzaje niewoli społecznej i psychicznej.
W chwili, gdy świat tak żywo odczuwa swoją jedność oraz wzajemną zależność jednostek w koniecznej solidarności – rozrywany jest on gwałtownie w przeciwne strony przez zwalczające się siły; trwają bowiem jeszcze ostre rozbieżności natury politycznej, społecznej, gospodarczej, rasowej i ideologicznej; istnieje niebezpieczeństwo wojny mogącej zniszczyć wszystko do gruntu.
Zakłócenia równowagi, na które cierpi dzisiejszy świat, w istocie wiążą się z bardziej podstawowym zachwianiem równowagi, które ma miejsce w sercu ludzkim. W samym bowiem człowieku wiele elementów zwalcza się nawzajem. Będąc bowiem stworzeniem doświadcza on z jednej strony wielorakich ograniczeń, z drugiej strony czuje się nieograniczony w swoich pragnieniach i powołany do wyższego życia. Przyciągany wielu ponętami, musi wciąż wybierać między nimi i wyrzekać się niektórych. Co więcej, będąc słabym i grzesznym, nierzadko czyni to czego nie chce – nie zaś to, co chciałby czynić. Stąd cierpi rozdarcie w samym sobie, z czego z kolei tyle i tak wielkich rozdźwięków rodzi się w społeczeństwie.
Do chrześcijan żyjących w takim świecie, skierował swoje nauczanie Sobór Wat. II, a po Soborze zwracał się Papież Jan Paweł II. Jest to nauczanie, w którym wskazuje się bardzo wyraźnie na Maryję, Matkę Odkupiciela.
W zakończeniu encykliki Redemptoris Mater Ojciec Święty wyraża gorące pragnienie, aby jego rozważania zawarte w Encyklice posłużyły ku odnowie widzenia w Maryi Wspomożycielki ludu chrześcijańskiego w nieustannej walce ze złem, aby nie upaść, a w razie upadku powstać.
To pogłębione widzenie Maryi jest zaś możliwe jedynie w kontekście fundamentalnych prawd chrześcijaństwa jakimi są prawdy o Chrystusie i Koście1e. Tak bowiem ostatni Sobór jak i posoborowe nauczanie papieskie prezentują Maryję obecną w tajemnicy Chrystusa i Kościoła.
W tym też kontekście spójrzmy i my dzisiaj na Maryję, by odczytać prawdę o tym, kim Maryja jest dla nas, a zwłaszcza prawdę o Jej pośrednictwie.
Maryja w tajemnicy Chrystusa.
Jedną z podstawowych zasad ostatniego Soboru jest stwierdzenie, że tajemnica człowieka wyjaśnia się naprawdę dopiero w tajemnicy Słowa Wcielonego. Tę samą zasadę, podkreśla Jan P.II w encyklice Redemptoris Mater.
Tylko w tajemnicy Chrystusa wyjaśnia się w pełni Jej własna tajemnica. Tak zresztą od początku starał się odczytywać Ją Kościół.
Na innym miejscu tego dokumentu Papież powie jeszcze prościej: „Kościół od pierwszej chwili patrzył na Maryję poprzez Jezusa, tak jak patrzył na Jezusa przez Maryję”.
Przyzwyczajeni jesteśmy do drugiej części tego stwierdzenia, to znaczy do znanego wszystkim powiedzenia Przez Maryję do Jezusa. Papież dostrzega jednak potrzebę dopełnienia go zwrotem odwrotnym: Przez Jezusa do Maryi. Jest bowiem czymś oczywistym, że kontemplacja wydarzenia pozwala nam odkryć w Nim Maryję. W świetle prawdy o Chrystusie można też dopiero dostrzec właściwe relacje Maryi do Boga i do ludzi, a także odpowiednio ująć właściwe jej funkcje.
Wybranie Maryi jest całkowicie wyjątkowe i jedyne. Stąd też Jej jedyne i wyjątkowe miejsce w tajemnicy Chrystusa.
Dotykamy tutaj tajemnicy Jej niepokalanego poczęcia jako szczególnego sposobuJej odkupienia. Nowe życie w Chrystusie, czyli łaskę, Maryja otrzymuje w takiej pełni, jaka odpowiada miłości Syna do Matki, a więc godności Bożego macierzyństwa. Maryja nosi w sobie, jak nikt inny wśród ludzi, ów majestat łaski, jaką Ojciec obdarzył nas w Jezusie Chrystusie, a łaska ta stanowi o niezwykłej wielkości i pięknie całej Jej ludzkiej istoty. Wybranie i obdarowanie Maryi osiągnęło swoją pełnię w Jej Wniebowzięciu. W tajemnicy Wniebowzięcia wyraża się ta wiara Kościoła, że Maryja jest zjednoczona z Chrystusem węzłem ścisłym i nierozerwalnym.
Jan P.II w encyklice maryjnej Redemptoris Mater mówi o posłuszeństwie wiary Maryi, przez które Ona w pełni powierzyła się Bogu. Wiara Maryi to nie tylko tajemnica zwiastowania, ale to pielgrzymowanie w wierze przez całe życie ziemskie ze szczególnym, wyjątkowym doświadczeniem wiary, jakie miało miejsce na Kalwarii.
To właśnie przez wiarę Maryja-Matka uczestniczyła w tajemnicy zbawczej śmierci swojego Syna. Sobór Wat. II podkreśla, że przez Fiat wiary, Maryja całkowicie poświęciła samą siebie, jako służebnicę Pańską osobie i dziełu Swego Syna. Jest to jeszcze jedna więź, która zespala Maryję z Jezusem, stanowiąc o Jej udziale w tajemnicy Jezusa Chrystusa.
Ta Maryjna służba Synowi i Jego dziełu rozpoczęła się od poczęcia i narodzenia Jezusa, trwała przez całe Jego życie ziemskie, by potem stać się służbą Chrystusowemu Kościołowi. Służba ta dokonywała się w wymiarze ciała, ale przede wszystkim w wymiarze ducha. Były to i są duchowe więzy z Jezusem, jakie powstają przez słuchanie Słowa Bożego i zachowywanie go.Prawda o obecności Maryi w tajemnicy Kościoła rzutuje na właściwe rozumienie Jej funkcji Pośredniczącej. Nie chodzi tu tylko o to, że Maryja spełnia swe pośrednictwo na rzecz wierzących w Chrystusa, którzy stanowią społeczność Kościoła. Ukazana prawda o przynależności Maryi do Kościoła domaga się, by o pośrednictwie Maryi mówić w kontekście pośrednictwa innych istot stworzonych, przynależących również do społeczności Kościoła; np. świętych, czy też wiernych w Kościele pielgrzymującym na ziemi (szczególny przykład pośrednictwa kapłańskiego). Żadne bowiem stworzenie, jak uczy Sobór Wat . II, nie może być nigdy stawiane na równi ze Słowem Wcielonym i Odkupicielem, a zasada ta dotyczy również Maryi. Z tej też racji, jako postrzeżenie z pozycji Kościoła, pośrednictwo Maryi ma charakter wstawienniczy.
„W tym charakterze wstawiennictwa, które po raz pierwszy zaznaczyło się w Kanie Galilejskiej pośrednictwo Maryi trwa nadal w dziejach Kościoła i świata … Matka Chrystusowa staje się wobec ludzi Rzecznikiem woli Syna, ukazując te wymagania, jakie winny być spełnione, aby mogła się objawić zbawcza moc Mesjasza.
SZCZĘŚĆ BOŻE.